الاثنين، 17 يناير 2011

التعليم المتمركز على الطالب .... موضوع يهم المعلمين

Student-centred learning (or student-centered learning; also called child-centred learning) is an approach to education focusing on the needs of the students, rather than those of others involved in the educational process, such as teachers and administrators. This approach has many implications for the design of curriculum, course content, and interactivity of courses.
For instance, a student-centred course may address the needs of a particular student audience to learn how to solve some job-related problems using some aspects of mathematics. In contrast, a course focused on learning mathematics might choose areas of mathematics to cover and methods of teaching which would be considered irrelevant by the student.
Student-centred learning, that is, putting students first, is in stark contrast to existing establishment/teacher-centred lecturing and careerism. Student-centred learning is focused on the student's needs, abilities, interests, and learning styles with the teacher as a facilitator of learning. This classroom teaching method acknowledges student voice as central to the learning experience for every learner. Teacher-centred learning has the teacher at its centre in an active role and students in a passive, receptive role. Student-centred learning requires students to be active, responsible participants in their own learning
موضوع منقول للإفادة

ترجمة الموضوع

إن التعليم المتمركز على الطالب أو مايعرف بالتعليم المتمركز على الطفل هو فرع من التعليم يركز على احتياجات التلاميذ أكثر بكثير من التركيز على الآخرين الذين ينتمون إلى العملية التعليمية مثل المعلمون والمديرين. هذا الفرع له العديد من الآثار على تصميم المناهج ومحتوياتها والتفاعل بينها.
على سبيل المثال فالتعليم المتمركز على الطالب يركز بصفة أساسية على جمهور التلاميذ وكيفية حلهم لبعض المسائل الرياضية باستخدام بعض المفاهيم الرياضية. فى المقابل فقد تركز درورات تعليم الرياضيات على بعض طرق التدريس التى تعتبر لا صلة لها بالطالب.
إن التعليم المتمركز على الطالب يضع التلاميذ أولا وذلك فى تناقض صارخ مع طريقة المحاضرة والتلقين الثابتة عند المعلمين. وتركز طريقة التعليم المتمركز على الطالب على احتياجات التلاميذ وقدراتهم واهتماماتهم وطرق تدريس المعلم الذى يعتبر كميسر للتعلم. طريقة التدريس هذه تقر بأن صوت الطالب هو محور خبرة التعلم لكل متعلم.
ولكن طريقة التعليم المتمحوره على المعلم فيها يقوم المعلم بدور محورى ونشط أما التلاميذ فهم يقومون بدور المتلقى السالب،أما طريقة التعليم المتمركز على الطالب فتتتطلب تلاميذ كلهم نشاط ومشاركون مسئولون فى عملية تعليمهم.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق